miasmagnifika.blogg.se

Mias magnifika blogg, en feminist & antirasists tankar och åsikter!

Våga vägra sexismen på facebook!

Publicerad 2013-12-16 23:16:53 i Allmänt,

Dags att ta sig i kragen stå upp för vad som är rätt och sluta blunda för den sjuka, sneda kvinnosynen män(niskor) tenderar att ha. Bilder som objektifierar och förnedrar kvinnor sprids som en löpeld över Facebook. Folk "gillar" och delar med sig, skrattar och låter det gå dem orört förbi. Bilder med texter som ska föreställa ett "skämt", tänk efter en stund. Är det verkligen så jävla roligt? Eller är det en bild av den dystra verkligheten vi lever i? 
Detta är det samhälle som fostrar kvinnohat och kvinnoförtryck. Det samhälle som fostrar och står upp för våldtäktsmän och försvarar deras rätt att använda sin penis när helst de vill, där domstolar ger dem ursäkter som att "hon var utmanande klädd". 
Det här samhället är inte det jag vill se min son växa upp i, jag vägrar gå med på att fostra en förtryckare!

Dags att sluta vara tyst och timid som man fostrats att vara och istället släppa lös den åsiktsmaskin jag egentligen är och vägra skämmas eller be om ursäkt för det! För medmänsklighetens och jämställdhetens skull. 
 
Nej, det är inte okej att dela en bild på en naken överviktig kvinna och skriva "tagga en polare som skulle ligga med detta", det är inte okej att posta bilder på en kvinnas rumpa när hon cyklar bara för att hennes kjol åkt upp. Inte ens om du menar det som ett skämt. Något som kan tyckas vara en självklarhet men som uppenbarligen inte är det. 
 
Jag vet inte vad som hände med den gyllene regeln? "Gör mot andra som du själv vill bli behandlad"
Du har ett ansvar mot dina medmänniskor. Sätt ner foten och visa att det inte är okej! Säg till, anmäl, skrik, bli förbannad! Våga!
 
Varje dag får man stirra sexismen i vitögat bara genom att kolla igenom det flöde av inlägg "vänner" postar.
Hädan efter kommer jag att anmäla varje sådan bild, video m.m. som jag ser. Och med största sannorlikhet avsluta vår vänskap. 

 
Jag är helt ärligt less! Jag är less på att kvinnor blir sexobjekt och tappar sin status som medmänniska. Jag är less på att hålla käft och låtsas som att vi lever i ett jämställt samhälle. Fy fan vad jag är less.
 
Den 5:e sexistiska bilden i mitt flöde på facebook idag....
Nej, en kvinna är inte en erövring. Det här är inte stenåldern och kvinnor är mer värda än att bli kallad erövrad!
Det är här ren och skär sexism, and I won't stand for it!! 

Tack Lovisa för länken, här kan ni själva ta del av facebook's ideal: 
http://www.amelia.se/artiklar/bilderna-facebook-forbjod/

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mia

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela