miasmagnifika.blogg.se

Mias magnifika blogg, en feminist & antirasists tankar och åsikter!

Jag drömmer om en grön jul

Publicerad 2013-12-23 17:30:00 i Feminism, Politik, Skellefteå, Skellefteå Kommun, jämställdhet,

Just nu är det nog många som undrar om det blir en vit jul i år. Som väntar på snön, tittar på vädret, önskar och hoppas.
Här i Skellefteå hoppas nog de flesta att snön får ligga kvar under morgondagen!
 
Här om dagen skrev jag om att kvinnor jobbar 59 dagar per år utan lön.
Som en reaktion på inlägget hörde en bekant av sig och berättade att hon pendlat från Skellefteå till Umeå för att jobba som undersköterska då hon tjänade så pass mycket bättre i Umeå så att det alltså bar sig att pendla!
 
Grundlönen för en undersköterska i Skellefteå var (iaf för något år sedan) 17500 kr mot för Umeås 19500 kr.
Det skiljer alltså 2000 kronor! I månaden!
 
När jag förra året gick utbildning på VUX till undersköterska fick vi veta att vi som utbildade oss i Skellefteå skulle komma att bli "hårdvaluta" på arbetsmarknaden i hela Sverige tack vare den breda grund vi skulle komma att stå på som klara undersköterskor. Tydligen läser vi lite fler kurser här och praktik ingår inom både Äldreomsorg, Handikappomsorg samt landsting! Så vi är välutbildade undersköterskor, vi är bland de absolut bäst utbildade undersköterskorna i hela landet.
Men hur visar Skellefteå Kommun sin uppskattning?
Ska vi behöva flytta från Skellefteå för att få lönen vi förtjänar?
 
Så här ser det ut runt om i landet enligt lonestatistik.se
 
 
Så, Kommunal! Av er önskar jag mig och alla andra undersköterskor en grön jul 2014!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mia

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela