miasmagnifika.blogg.se

Mias magnifika blogg, en feminist & antirasists tankar och åsikter!

Hjälp! Jag tror att jag är feminist!

Publicerad 2014-09-08 22:40:00 i Allmänt,

Hjälp! Jag tror att jag kanske eventuellt kan vara feminist. Hur vet jag det?
-Orolig, 23 år
Svar:
Ja, i det rådande samhällsklimatet är det stor risk att drabbas!
Det du då kan göra för att veta säkert är att svara på två enkla frågor!
1. Har kvinnor samma ekonomiska, politiska och sociala rättigheter som män?
2. Vill du att det ska vara så?
 
Har du svarat Nej på första frågan och Ja på andra frågan är risken stor att du är feminist.
 
 
 
Nej men skämt åsido.
 
Vi lever idag i ett patriarkalt samhälle där det finns maktstrukturer.
Maktstrukturer kan gynna och missgynna de olika grupperna.
Det innebär i praktiken att i ett patriarkalt samhälle priviligieras män som grupp över kvinnor som grupp.
Det har dock fler aspekter förutom kön, t.ex. etnicitet, ålder och klass.
 
Feminism är inte partipolitiskt eller ideologiskt bundet. Feminism handlar om en grundsyn där man erkänner det patriarkala maktstrukturerna i samhället samt vill se en förändring. F! har en ideologisk plan för att komma dit, FP en annan S en annan C en annan. Politik handlar om ideologi och feminism handlar om människors lika rättigheter och möjligheter i vardagen, arbetslivet samt i det offentliga rummet. Varför det är viktigt att lyfta dessa frågor från att kallas "kvinnofrågor" till att genomsyra hela det politiska tänket och klimatet, det måste vara människofrågor, samhällsfrågor
Det finns en könsmaktordning idag som är på strukturell nivå och för att förändra detta krävs kunskap.

Låt oss ta ett kort exempel där maktstrukturerna tydligt visat sig.
 
Läraryrket, ett yrke som tidigare var mansdominerat där kvinnor har tagit plats, så mycket plats att det numer är kvinnodominerat och där löneutvecklingen har stagnerat och värderingen på yrket sänkts. 
De samhälleliga maktstrukturerna håller dem tillbaka.

Att inte våga kalla sig feminist är också en produkt av maktstrukturerna.
 
Så våga stå emot, våga kalla dig feminist om du tror på människors lika värde, rättigheter och möjligheter.
 
 
Sedan till syvende och sist vill jag förtydliga att detta inlägg är skrivet av mig som människa och feminist, inte som ideologisk förkämpe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mia

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela